Человек. Культура. Образование

Научно-образовательный и методический журнал
ISSN 2223-1277


DoI: 10.34130/2233-1277-2020-3-57
УДК: 74.01
Васильева Е. В., Санкт-Петербургский государственный университет (Санкт-Петербург, Россия)
Vasil’eva E. V., Saint Petersburg State University (St. Petersburg, Russia)

Национальная романтика и интернациональный стиль: к проблеме идентичности в системе финского дизайна
National Romanticism and International Style: to the Problem of Identity in the Design in Finland

Аннотация.

В статье рассматривается специфика программы финского дизайна и особенности ее формирования в контексте двух основных направлений — национально-романтических художественных движений и интернационального стиля, связанного с традицией архитектурного модернизма. Исследование исходит из предположения, что финский дизайн формирует специфическую художественную программу. Особенность этой платформы — в соотношении национальных и интернациональных характеристик, в стремлении использовать элементы национальной художественной традиции и формат международного стиля. Автор исходит из предположения, что особенность финского дизайна заключается в использовании интернационального дизайна и концепции международного стиля в процессе формировании национальной идентичности. Именно это соотношение, применительно к художественной системе финского дизайна, подразумевало формирование национальной программы. Особенность этой системы — использование принципов и форм интернационального стиля в процессе формирования внутренней художественной практики. Концепция финского дизайна связала национально-романтические концепции с принципами архитектурного модернизма и международного стиля. Финская художественная программа XX столетия была реализована посредством универсальных форм интернационального стиля. Тем не менее особенность системы финского дизайна заключается не только в поддержке этой преемственности, но и в попытках выразить внутреннюю идентичность через формы интернациональной художественной программы. Платформа европейского модернизма, включенная в систему интернационального стиля, стала для финского дизайна одним из способов репрезентации нации.


Ключевые слова: скандинавский дизайн, финский дизайн, национальный романтизм, Движение искусств и ремесел, интернациональный стиль, Алвар Аалто, модернизм


Abstract.

The article examines the specifics of the Finnish design program. The features of its formation are examined in the context of two main areas — national romanticism and international style, that is associated with the tradition of architectural modernism. The study proceeds from the assumption that design in Finland forms a specific art program. The peculiarity of this platform is the balance of national and international forms, the desire to use elements of the national tradition and the system of international style. The work proceeds from the assumption that the peculiarity of Finnish design is the use of international forms and the concept of international style. These international elements take place in the process of creation of national identity. This relation of national and international, the reference to the artistic system of Finnish design, implies the formation of national program. The specific of this system is the use of the principles and forms of the international style in the artistic practice. The concept of Finnish design links national romantic concepts with the principles of architectural modernism and international style. The Finnish art program of the 20th century was realized through universal forms of international system. The study proceeds from the assumption that the international program can be recognized as a product of national romanticism. The article shows that many concepts of European modernism were formed on the basis of national romantic programs. Nevertheless, the design system in Finland not only supported this balance, but also expressed internal identity through the forms of the international art program. The platform of European modernism, included in the system of international style, has become for Finland one of the ways of representation of nation.


Keywords:

Scandinavian design, design of Finland, national romanticism, Arts and Crafts Movement, international style, Alvar Aalto, modernism.


Текст публикации.

Библиографический список:
1. Fiell C., Fiell P. Scandinavian Design. Cologne: Taschen, 2002. 352 p.
2. Korvenmaa P. Finnish Design: A Concise History. London: Victoria & Albert Museum, 2014. 352 p.
3. Korvenmaa P. What Was There Besides Glass? Finnish Design From the Early 1930s to the Early 1970s // Glass from Finland in the Bischoϐberger Collection. Milano: Slira, 2015. Рp. 22—37.
4. Tapio Wirkkala: un poeta del cristal y la plata: colleción Kakkonen. Segovia: Fundación Centro Nacional del Vidrio, 2015. 72 p.
5. Васильева Е. В. Финский дизайн стекла: апроприации, идентичность и проблема интернационального стиля // Теория моды: одежда, тело, культура. 2020. № 55 (1). С. 260—281.
6. Frampton K. Modern Architecture: A Critical History. London: Thames and Hudson, 1980. 424 p.
7. Koivisto K. Korvenmaa P. Glass from Finland in the Bischofberger Collection. Milano: Skira, 2015. 416 p.
8. Alvar Aalto — Art and the Modern Form. Exhibition catalogue. Helsinki: Ateneum, 2017. 270 p.
9. Lahti M., Mikonranta K., Pakoma K. Alvar Aalto: Designer. Jyväskylä: Alvar Aalto Foundation, Alvar Aalto Museum, 2014. 240 p.
10. Васильева Е. В. Идеальное и утилитарное в системе интернационального стиля: предмет и объект в концепции дизайна ХХ века // Международный журнал исследований культуры. 2016. № 4 (25). С. 72—80.
11. Miller Lane B. National Romanticism and Modern Architecture in Germany and the Scandinavian Countries. New York: Cambridge University Press, 2000. 432 p.
12. Васильева Е. Фигура Возвышенного и кризис идеологии Нового времени // Теория моды: одежда, тело, культура. 2018. № 47. С. 9—28.
13. Берковский Н. Я. Романтизм в Германии. Л.: Художественная литература, 1973. 568 с.
14. Barringer T.; Rosenfeld J.; Smith A. Pre-Raphaelites: Victorian Avant— Garde, London: Tate Publishing, 2012. 256 p.
15. Жирмунский В. М. Немецкий романтизм и современная мистика. СПб., 1914. 206 с.
16. Semper G. The Four Elements of Architecture and Other Writings (1851). Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 238 p.
17. Worringer W. Formprobleme der Gotik. München, 1911. 127 p.
18. Wölfflin H. Die Kunst der Renaissance. Italien und das deutsche Formgefühl. München: Bruckmann, 1931. 222 p.
19. Gombrich E. H. Norm and Form. Studies in the Art of the Renaissance. London; N. Y.: Phaidon Press, 1978. Vol. 1. Pр. 81—98.
20. Panofsky E. Gothic Architecture and Scholasticism. Latrobe, Pa.: Archabbey Press, 1951. 156 p.
21. Loos A. Ornament and Crime (1908). Vienna, 1930. 204 p.
22. MacCarthy F. Anarchy and Beauty: William Morris and his Legacy 1860—1960, London: National Portrait Gallery, 2014. 184 p.
23. Morris W. News from Nowhere or An Epoch of Rest. London: Kelmscott Press, 1891. 296 p.
24. Koivisto K. Contradictions and Continuities. Finnish Art Glass from 1932 to 1973 / Koivisto K. Korvenmaa P. // Glass from Finland in the Bischofberger Collection. Milano: Skira, 2015. Рp. 39—57.
25. Pöykkö K. Carl Ludvig Engel 1778—1840. Pääkaupungin arkkitehti. Helsinki: Helsingin kaupunginmuseo, 1990. 154 p.
26. Васильева Е. В. Система традиционного и принцип моды // Теория моды: одежда, тело, культура. 2017. № 43. С. 11—28.
27. Pearson P. Alvar Aalto and the International Style. New York: Whitney Library of Design, 1978. 240 p.
28. Hitchcock H.—R., Johnson P. The International Style: Architecture Since 1922 . N. Y.: Norton & Company, 1932. 270 p.
29. Kinnunen U. Aino Aalto. Jyväskylä: Alvar Aalto—museo, Alvar Aalto Foundation, 2004. 240 p.
30. Kokkonen J. Timo Sarpaneva: taidetta lasista: collection Kakkonen. Riihimäki: Suomen Lasimuseo, 2015. 350 p.
31. Koivisto K. Kaj Franck & geometria. Riihimäki. Suomen lasimuseo, Premedia Helsinki Oy, 2018. 270 p.
32. Гурленова Л. В. Русская литература рубежа ХХ—ХХI вв.: классическая традиция как художественный ориентир. Сыктывкар: Изд-во СГУ им. Питирима Сорокина, 2018. 112 с.


References:
1. Fiell C., Fiell P. Scandinavian Design. Cologne: Taschen, 2002. 352 p.
2. Korvenmaa P. Finnish Design: A Concise History. London: Victoria & Albert Museum, 2014. 352 p.
3. Korvenmaa P. What Was There Besides Glass? Finnish Design From the Early 1930s to the Early 1970s. Glass from Finland in the Bischofberger Collection. Milano: Slira, 2015. Рp. 22—37.
4. Tapio Wirkkala: un poeta del cristal y la plata: colleción Kakkonen. Segovia: Fundación Centro Nacional del Vidrio, 2015. 72 p. (In Spanish)
5. Vasil’eva E. Finskij dizajn stekla: apropriacii, identichnost’ i problema internacional’nogo stilya [Finnish Glass Design: Appropriations, Identity and the Challenge of International Style]. Teoriya mody: odezhda, telo, kul’tura [Fashion Theory: The Journal of Dress, Body & Culture], 2020, no. 55 (1), pp. 260—281. (In Russian)
6. Frampton K. Modern Architecture: A Critical History. London: Thames and Hudson, 1980. 424 p.
7. Koivisto K., Korvenmaa P. Glass from Finland in the Bischofberger Collection. Milano: Skira, 2015. 416 p.
8. Alvar Aalto — Art and the Modern Form. Exhibition catalogue. Helsinki: Ateneum, 2017. 270 p.
9. Lahti M., Mikonranta K., Pakoma K. Alvar Aalto: Designer. Jyväskylä: Alvar Aalto Foundation, Alvar Aalto Museum, 2014. 240 p.
10. Vasil’eva E. Ideal’noe i utilitarnoe v sisteme internacional’nogo stilya: predmet i ob”ekt v koncepcii dizajna XX veka [Ideal and utilitarian in the system of international style: subject and object in the design concept of the XXth century]. Mezhdunarodnyj zhurnal issledovanij kul’tury [International Journal of Cultural Research], 2016, no. 4 (25), pp. 72—80. (In Russian)
11. Miller Lane B. National Romanticism and Modern Architecture in Germany and the Scandinavian Countries. New York: Cambridge University Press, 2000. 432 p.
12. Vasil‘eva E. Figura Vozvyshennogo i krizis ideologii Novogo vremeni [The Figure of Sublime and the Crisis of Ideology of the New Time]. Teoriya mody: odezhda, telo, kul’tura [Fashion Theory: The Journal of Dress, Body & Culture], 2018, no. 47, pp. 9—28. (In Russian)
13. Berkovskij N. Romantizm v Germanii [Romanticism in Germany]. Leningrad, Hudozhestvennaya literature Publ., 1973. 568 p. (In Russian)
14. Barringer T.; Rosenfeld J.; Smith A. Pre-Raphaelites: Victorian AvantGarde, London: Tate Publishing, 2012. 256 p.
15. Zhirmunskij V. Nemeckij romantizm i sovremennaya mistika [German Romanticism and the Modern Mysticism]. St. Petersburg, 1914. 206 p. (In Russian)
16. Semper G. The Four Elements of Architecture and Other Writings (1851). Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 238 p.
17. Worringer W. Formprobleme der Gotik. München, 1911. 127 p. (In German)
18. Wölfflin H. Die Kunst der Renaissance. Italien und das deutsche Formgefühl. München: Bruckmann, 1931. 222 p. (In German)
19. Gombrich E. H. Norm and Form. Studies in the Art of the Renaissance. London; N. Y.: Phaidon Press, 1978. Vol. 1, pр. 81—98.
20. Panofsky E. Gothic Architecture and Scholasticism. Latrobe, Pa.: Archabbey Press, 1951. 156 p.
21. Loos A. Ornament and Crime (1908). Vienna, 1930. 204 p.
22. MacCarthy F. Anarchy and Beauty: William Morris and his Legacy 1860— 1960, London: National Portrait Gallery, 2014. 184 p.
23. Morris W. News from Nowhere or An Epoch of Rest. London: Kelmscott Press, 1891. 296 p.
24. Koivisto K. Contradictions and Continuities. Finnish Art Glass from 1932 to 1973 / Koivisto K., Korvenmaa P. Glass from Finland in the Bischofberger Collection. Milano: Skira, 2015, pp. 39—57.
25. Pöykkö K. Carl Ludvig Engel 1778—1840. Pääkaupungin arkkitehti. Helsinki: Helsingin kaupunginmuseo 1990. 154 p. (In Finnish)
26. Vasil’eva E. Sistema tradicionnogo i princip mody [The Traditional System and the Principle Fashion]. Teoriya mody: odezhda, telo, kul’tura [Fashion Theory: The Journal of Dress, Body & Culture], 2017, no. 43, pp. 11—28. (In Russian)
27. Pearson P. Alvar Aalto and the International Style. New York: Whitney Library of Design, 1978. 240 p.
28. Hitchcock H.-R., Johnson P. The International Style: Architecture Since 1922. N. Y.: Norton & Company, 1932. 270 p.
29. Kinnunen U. Aino Aalto. Jyväskylä: Alvar Aalto—museo, Alvar Aalto Foundation, 2004. 240 p. (In Finnish)
30. Kokkonen J. Timo Sarpaneva: taidetta lasista: collection Kakkonen. Riihimäki: Suomen Lasimuseo, 2015. 350 p. (In Finnish)
31. Koivisto K. Kaj Franck & geometria. Riihimäki. Suomen lasimuseo, Premedia Helsinki Oy, 2018. 270 p. (In Finnish)
32. Gurlenova L. V. Russkaya literatura rubezha ХХ—XXI vv.: klassicheskaya tradiciya kak hudozhestvennyj orientir [Russian Literature of the Turn of the 20th — 21st Centuries: Classical Tradition as an Artistic Landmark]. Syktyvkar, Pitirim Sorokin Syktyvkar State University Publ., 2018, 112 p. (In Russian)