Человек. Культура. Образование

Научно-образовательный и методический журнал
ISSN 2223-1277


DoI: 10.34130/2233-1277-2020-3-24
УДК: 294
Пахомов С. В., Российский государственный педагогический университет им. А. И. Герцена (Санкт-Петербург, Россия)
Pakhomov S. V., Herzen State Pedagogical University of Russia (St. Petersburg, Russia)

Представление о бессмертии в сотериологии индуистского тантризма
The Concept of Immortality in Hindu Tantric Soteriology

Аннотация.

В статье рассматривается категория бессмертия в индуистском тантризме применительно к теме освобождения. Эту категорию мы анализируем в контексте двух ключевых принципов понятия духовного освобождения — принципа избавления и принципа единения. В случае принципа избавления акцент ставится на преодолении смерти как важного элемента сансары. В случае принципа единения речь идет о связи человека с бессмертной трансцендентной сущностью. Мы также различаем телесное и духовное бессмертие. Духовное бессмертие безоговорочно признавалось всеми тантрическими направлениями, но по отношению к бессмертию телесному мнения расходились. Тема бессмертия тела в основном поднималась в тех «деятельных» школах, которые уделяли внимание тантрической хатха-йоге, прежде всего в движении сиддхов. Телесное бессмертие предполагало парадоксальную ситуацию смерти для земного мира. Умирает тело грубое, но вместо него рождается «божественное» тело, которое уже не может умереть. Частью движения сиддхов является школа натха, которая выделяет в бессмертии две ступени: бессмертие в «совершенном» теле (относительное бессмертие), а затем в «божественном» теле (абсолютное бессмертие). Показывается связь идеи телесного бессмертия с расаяной — индийской алхимией, которая с начала VIII в. вступила в тантрический период своего развития. Особенную важность в алхимии играла обработанная ртуть, именно она, по мнению алхимиков, делала тело бессмертным и молодым. Делаются выводы о том, что и духовное, и телесное бессмертие индивида связаны с идеалом освобождения, обретаемого им еще при жизни.


Ключевые слова: освобождение, сиддхи, хатха-йога, натха, расаяна.


Abstract.

The article considers the category of immortality in Hindu Tantrism in relation to the liberation. We analyze this category in the context of two main principles of spiritual liberation, i. e. the principle of deliverance and the principle of unity. In the case of the principle of deliverance, the emphasis is on overcoming death as an important element of the samsara. In the case of the principle of unity, we can say about a person’s connection with the immortal transcendental principle. We also distinguish between bodily and spiritual immortality. While spiritual immortality was recognized by all tantric movements, opinions regarding bodily immortality diverged in Tantrism. The theme of the corporeal immortality was emphasized in those “active” Tantric schools that paid great attention to Hatha Yoga, especially in the Siddha movement. Physical immortality assumed a paradoxical situation of death for the usual human world. The gross body dies, but the “divine” body is born in its place and doesn’t die longer. Part of the Siddha movement was the Natha tradition, which distinguishes two stages in immortality: immortality in the “perfect” body (relative immortality), and then in the “divine” body (absolute immortality). We present the connection of the concept of bodily immortality with Rasayana (Indian alchemy) which since the beginning of the 8th century entered the tantric period of its development. Treated mercury was of particular importance in Alchemy; it was mercury that, in the opinion of the alchemists, made the body immortal and young. It is concluded that both the spiritual and bodily immortality of the individual are connected with the ideal of liberation which he attains during his lifetime.


Keywords:

liberation, Siddhas, Hatha Yoga, Natha, Rasayana.


Текст публикации.

Библиографический список:
1. Пахомов С. В. Принцип единства в сотериологии индуистского тантризма // Вестник РХГА. 2019. Т. 20. Вып. 1. С. 205—214.
2. Пахомов С. В. Принцип окончательного избавления в индуистской тантрической сотериологии // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Философия. 2019. Т. 23. № 3. С. 278—289.
3. Dasgupta Sh. Obscure Religious Cults. Calcutta: Firma K. L. Mukhopadhyay, 1962. 463 с.
4. Brooks D. R. The Secret of the Three Cities. An Introduction to Hindu Śākta Tantrism. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers, 1999 (1st ed. in 1990). 307 с.
5. White D. G. Introduction // Tantra in Practice / Ed. by D. G. White. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers, 2001. P. 3—38.
6. Gupta S., Hoens D. J., Goudriaan T. Hindu Tantrism., Leiden, Köln: E. J. Brill, 1979. 208 с.
7. White D. G. The Alchemical Body. Siddha Traditions in Medieval India. New Delhi: Munshiram Manoharlal, 2004. 596 с.
8. Элиаде М. Йога. Бессмертие и свобода / пер. с англ. С. В. Пахомова. М.: Академический Проект, 2012 (1-е изд. в 1999). 428 с.
9. Товстых И. А. Предисловие // Шекх Пхойджулла. Победа Горокхо / пер. с бенг. И. А. Товстых. М.: Наука, 1988. С. 3—22.
10. Ray P. C. History of Chemistry in Ancient and Medieval India. Calcutta: Indian Chemical Society, 1956. 494 с.
11. Ганапати Т. Н. Йога сиддха Боганатара : пер. с англ. М.: Ezo-Terra, 2005. 398 с.
12. Briggs G. W. Gorakhnath and the Kanphata Yogis. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers, 2001 (1st ed. in 1938). 380 с.
13. Gupta L. Tantric Incantation in the Devī Purāṇa: The Padamālā Mantra Vidyā // Roots of Tantra / Ed. by K. A. Harper, R. L. Brown. Albany: SUNY Press, 2002. P. 231—250.
14. Khanna M. Yantra. The Tantric Symbol of Cosmic Unity. London: Thames and Hudson, 1994 (1st ed. in 1979). 176 с.
15. Dimock E. C. The Place of the Hidden Moon. Erotic Mysticism in the Vaiṣṇava-sahajiyā Cult of Bengal. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1992 (1st ed. in 1966). 300 с.


References:
1. Pakhomov S. V. Printzip edinstva v soteriologii induistskogo tantrizma [The unity principle of in Hindu Tantric soteriology]. Vestnik RHGA, 2019, vol. 20, Iss. 1, pp. 205—214 (In Russian).
2. Pakhomov S. V. Printzip okonchatel’nogo izbavleniya v induistskoj tantricheskoj soteriologii [The principle of the final salvation in Hindu Tantric soteriology]. Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Seriya: Filosofiya, 2019, vol. 23, no. 3, pp. 278—289 (In Russian).
3. Dasgupta Sh. Obscure Religious Cults. Calcutta: Firma K. L. Mukhopadhyay, 1962. 436 р.
4. Brooks D. R. The Secret of the Three Cities. An Introduction to Hindu Śākta Tantrism. New Delhi: Munshiram Manoharlal Publishers, 1999 (1st ed. in 1990). 307 р.
5. White D. G. Introduction. Tantra in Practice. D. G. White (ed.). Delhi: Motilal Banarsidass Publishers, 2001. Pp. 3—38.
6. Gupta S., Hoens D. J., Goudriaan T. Hindu Tantrism. Leiden, Köln: E. J. Brill, 1979. 208 р.
7. White D. G. The Alchemical Body. Siddha Traditions in Medieval India. New Delhi: Munshiram Manoharlal, 2004. 596 p.
8. Eliade M. Joga. Bessmertie i svoboda [Yoga: immortality and freedom]. S. Pahomov (tr.). Moscow, Akademicheskij Proekt, 2012 (1st ed. in 1999). 428 р. (In Russian).
9. Tovstykh I. A. Predislovie [Introduction]. Shekh Phoijulla. Pobeda Gorokho [Gorokho’s victory]. I. Tovstykh (tr.). Moscow, Nauka Publ., 1988, pp. 3—22 (In Russian).
10. Ray P. C. History of Chemistry in Ancient and Medieval India. Calcutta: Indian Chemical Society, 1956. 494 p.
11. Ganapati T. N. Joga siddha Boganatara [Yoga of Siddha Boganathar]. Tr. Moscow, Ezo-Terra, 2005. 398 р. (In Russian).
12. Briggs G. W. Gorakhnath and the Kanphata Yogis. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers, 2001 (1st ed. in 1938). 380 р.
13. Gupta L. Tantric Incantation in the Devī Purāṇa: The Padamālā Mantra Vidyā. Roots of Tantra. K. A. Harper, R. L. Brown (eds.). Albany: SUNY Press, 2002. Pp. 231—250.
14. Khanna M. Yantra. The Tantric Symbol of Cosmic Unity. London: Thames and Hudson, 1994 (1st ed. in 1979). 176 р.
15. Dimock E. C. The Place of the Hidden Moon. Erotic Mysticism in the Vaiṣṇava-sahajiyā Cult of Bengal. Chicago, London: The University of Chicago Press, 1992 (1st ed. in 1966). 300 р.
Primary Sources in Sanskrit, Hindi and English
Ānandatantram // Muktabodha Indological Research Institute. URL: http:// muktalib5.org/dl_catalog/dl_catalog_user_interface/dl_user_interface_create_velthuis_text.php?hk_file_url=..%2ftexts%2fetexts%2FAnandatantramHK. txt&miri_catalog_number=M00066 (date accessed: 20.03.2020).
Kālīvilāsa Tantra. P. C. Tarkatīrtha (ed.). London: Luzac & Co., 1917.
Kāmākhyātantram. With «Jñānavatī» Hindi Commentary. R. Chaturvedi (ed., comm.). Varanasi: Chaukhamba Surbharati Prakashan, 2004. 112 p.
Kaulajñānanirṇaya // Kaulajñānanirṇaya and Some Minor Texts of the School of Matsyendranātha. P. C. Bagchi (ed.). Calcutta: Metropolitan, 1934. Рp. 1—84.
Kulārṇava Tantra. A. Avalon, Tārānātha Vidyāratna (eds.). London: Luzac and Co., 1917. 320 p.
Lakṣmītantra. Paṇḍita Kṛṣṇamacarya (ed.). Adyar: Adyar Library and Research Center, 1959. 385 p.
Mādhava. Sarvadarśanasaṃgrahaḥ. M. M. Vāsudev Śāstri Abhyaṃkar (ed.). Mumbai: Nirṇayasāgaramudra, 1924. 703 p.
The Netratantram with commentary by Kṣemarāja. P. M. Kaul Shastri (ed.). Bombay: Tatva Vivechaka Press, 1926. 302 p.
Rasārṇava. P. C. Rāy, K. C. Kaviratna (eds.). Calcutta: The Asiatic Society, 1985 (repr. 1910). 551 p.
Rudrayāmalam. Uttara-tantra. J. Vidyāsagara (ed.). Calcutta: Vācaspatyantra, 1937. 481 p.
The Shiva Sūtra Vimarshinī, being “The Sūtras” of Vasu Gupta with Commentary called “Vimarshinī” by Kshemarāja. J. C. Chatterji (ed.). Srinagar: Archaeological and Research Department, 1911. 234 p.
Siddha-siddhānta-paddhati and Other Works of the Nātha Yogīs. K. Mallik (ed.). Poona: Oriental Book House, 1954. 158 p.
The Śiva Saṃhitā. R. B. S. Chandra Vasu (ed., tr.). Allahabad: The Pāṇini Office, 1914. 87 p.
The Svacchanda Tantram with Commentary by Kshemarāja. M. Kaul Shāstrī (ed.). Vol. III. Bombay: Nirnaya-Sagar Press, 1926. 352 p.
Svātmārāma. Haṭhayoga pradīpikā with commentary «Jyotsna» by Brahmānanda. Bombay, 1882.
Tripurāmahopaniṣat // Kaula and Other Upanishads. With comm. by Bhāskararāya. S. Shāstrī (ed.). Calcutta: Āgamānusandhāna Samiti, London: Luzac & Co., 1922. Pp. 9—33.
Utpaladeva. Śivastotrāvalī with Commentary by Kṣemarāja. Rājānaka Lakṣmana (ed.). Varanasi: Chowkhamba Sanskrit Series Office, 1964. 375 p.
Vijñāna Bhairava. With commentary partly by Kṣemarāja and partly by Śivopādhyāya. Mukunda Rāma Shāstrī (ed.). Bombay: Tatva-vivechaka Press, 1918. 233 p.
Yoga Bīja. M. M. Brahmamitra Awasthi (ed., tr.). Delhi: Swami Keshananda Yoga Institute, 1985. 112 p.
Yoginīhṛdaya. With commenta ries Dīpikā of Amṛtānanda and Setubandha of Bhāskara Rāya. K. Chattopadhyaya (Gen. ed.). Varanasi: Varanaseya Sanskrit Vishwavidyalaya, 1924. 447 p.